Fundatia Montessori Cluj

Cresa

mediu pregătit pentru copii mergători de la 0 la 3 ani

Despre varsta de 0-3 ani

Primul plan de dezvoltare, de la 0 la 3 ani (“embrionul psihic”), este planul în care se dobândesc caracteristicile sociale și culturale. Copilul are nevoie acum de realitate mai mult decât oricând, pentru că nu are cum să înțeleaga lumea în care trăiește dacă nu are de-a face cu fapte reale, adevărate.

Pe parcursul întregului acest prim-plan, copilul învață prin intermediul simțurilor lui, de aceea Maria Montessori l-a numit „explorator senzorial”. Astfel, ceea ce el va explora trebuie să aibă baze reale, pentru că el nu are destulă informație pentru a putea discerne între ceea ce este real și ceea ce ține de fantezie. Are nevoie de realitate pentru că acum copilul se construiește pe sine.

Fiecare copil se naste cu 100 de miliarde de neuroni, așadar în această perioadă el își creează tot ceea ce este specific ființei umane din mediul cultural și social din care provine. Spre exemplu, el învață cum să se miște, cum să vorbească, regulile de politețe, simțul umorului etc.

 

Nu noi suntem cei care ii invata pe copii cum sa fie fiinte umane, ci ei vin pe aceasta lume cu tot ce au nevoie.

Ceea ce putem noi să facem este să modelăm și să creăm un mediu în care copilul să poată fi activ. Felul în care copilul învață este deosebit de procesul clasic de învățare, astfel încât este important să aibă cel mai bun mediu în care să se poată desfășura, să i se ofere experiențe reale și active.

În afară de perioada exploratorilor senzoriali, mai putem vorbi tot acum despre perioada lui “ce”, întrebarea pe care o pune constant fiind “ce este aceasta?”. Copilul are nevoie acum să afle numele oricărui obiect, să știe toate cuvintele posibile. Dacă ia o portocală, dorește să vadă cum arată, cum se simte, cum miroase, cum se numește etc.

O altă caracteristică importantă a acestui prim plan este că toți copiii dețin ceea ce Maria Montessori denumește mintea absorbantă. Vorbim tot acum despre încarnare, proces prin care creierul este deschis, gata să preia experiențe și informații nelimitate, prin care se creează câmpuri neuronale permanente, care rămân impregnate toată viața.

Creierul copilului poate absorbi orice fel de informație primește, are nevoie doar de puțină repetiție. Un bun exemplu în acest sens este învățarea limbii – copilul asimilează limba maternă pentru simplul fapt că i se vorbește în această limbă; mai târziu când dorește să învețe o limbă străină, procesul este mai dificil și informațiile se stochează în altă parte a creierului.

Experienta de invatare

În primii ani de viață copiii își dezvoltă elementele de bază legate de personalitatea lor, modul de gândire și atitudinile pe care le au.

Ei învață să ia decizii, sa fie perseverenți, să se comporte într-o comunitate. Copiii învață aceste lucruri în mod natural în comunitatea Montessori, alături de adulții care ghidează procesul de dezvoltare. Mediul pregătit pentru 0-3 ani este compus din următoarele arii: Viață practică, Limbaj, Artă și Muzică.

Exercițiile de viață practică îi dau copilului un puternic simț al realității, reprezentând baza pentru felul în care își vor construi propria realitate. Nicio activitate nu este mai reală decât îngrijirea personală și îngrijirea mediului în care trăiești. În același timp, activitățile de viață practică lasă loc pentru multe oportunități.

Printre activitățile de viață practică se numără transferul de obiecte, turnarea apei în carafă, stoarcerea buretelui, golirea unui recipient, transportul unui covor.

Comunicarea înseamna in primul rând împărtășire cu ceilalți oameni. Astfel, doar comunicând le putem spune celorlalți cine suntem, ce gândim, ce experiențe am trăit, ce simțim, viziunea noastră personală asupra lumii.

În Montessori pentru 0-3 ani oferim de obicei lucrurile pe categorii. Un lucru important în legatură cu munca cu copiii atât de mici în ceea ce privește limbajul este indicarea cu degetul. Este demonstrat prin studii că atunci când numim un obiect și îl arătăm cu degetul, copilul și-l va aminti mai bine. Ducem acest lucru mai departe, luând obiectele în mână, simțindu-le forma, mirosul etc. Toate aceste lucruri care izolează obiectul îl ajută pe copil să iți amintească mai bine cuvântul, astfel încât ne dorim să implicăm cât mai multe simțuri.

Când copilul este foarte mic (aprox. 1 an și jumătate) și folosește un material de la activitățile artistice, spunem că mâzgălește. Aceste desene sunt o etapă naturală în dezvoltarea umană. Deoarece copilul mâzgălește singur, fără ca cineva să îi fi arătat, aceasta se numește arta auto-învățată. Copiii nu au nevoie de lecții pentru această activitate, ca în cazul limbajului. Dacă au materiale pentru aceste activități artistice la îndemână, ei le vor utiliza.

În mediul pregătit Montessori copiii pot avea o tablă pe care să deseneze cu cretă colorată și/sau un șevalet pe care să picteze cu culori tempera. Lucrul cu lut este de asemenea indicat, copiii având la dispoziție uneltele necesare: plastilină, suprafață de lucru, sucitor, cârpă umedă.

Felul în care muzica afectează memoria foarte important. Muzica lui Mozart și cea barocă activează ambele părți ale creierului – acțiunea simultană asupra celor două emisfere maximizează procesul de învățare și de reținere a informațiilor. De asemenea, activitățile care implică ambele părți ale creierului în același timp, cum ar fi cântatul la un instrument sau cântatul cu vocea, ajută creierul în activitatea de procesare a informațiilor.

În mediul Montessori, cântatul este parte a fiecarei zile, poate fi făcut ca un exercițiu de grup. Cântatul și mișcarea sunt o modalitate foarte bună de a învăța cântece și de a îmbunătăți motricitatea copiilor. Ei intră în contact și cu instrumente muzicale pe care le pot folosi usor, atât ca dimensiune, cât si ca nivel de dificultate.

Program Cresa Montessori

Pentru a se dezvolta și educa pe sine, copiii trebuie să experimenteze ritmul unei prezențe regulate. Deși majoritatea activităților sunt individuale, iar adultul principal lucrează cu fiecare în mod individual, în comunitate există o rețea de interconectare inconștientă. Montessori numește aceasta conectare „societate prin coeziune”. Copilul ca individ nu poate fi parte din această coeziune socială dacă nu este prezent constant.

Creșa din cadrul Fundației Motessori Cluj este deschisă de luni până vineri pe tot parcursul anului și oferă pentru copiii de 1 – 3 ani un program de la 8:00 la 16:00, iar în cazuri excepționale până la 18:00.

O zi în comunitatea Toddlers 1-3 ani se desfășoară astfel:

 

08:00 – 08:45

08:45

08:00 – 09:00

08:45 – 10:45

10:45 – 12:15

12:30 – 13:00

13:00 – 15.30

15:30 – 15:4516:00

 

Sosirea copiilor

Se închide accesul în grădiniță

Mic Dejun

Ciclu de lucru Montessori

Muzică / Activități afară

Masa de prânz

Relaxare / SomnGustare

Finalul programului

Trimite pagina prin social media

Admitere

Primul pas este consultarea cu atenție a site-ului nostru și informarea despre Montessori din sursele sugerate de noi în secțiunea Despre filozofia Montessori

Recomandarea noastră este ca varsta copilului sa fie de maxim 2 ani, astfel încât copilul să petreacă timp în cadrul comunității 1-3 ani înainte de ciclul Montessori de 3 ani in mediul de 3-6 ani. 

Fiind singura instituție de învățământ, grădiniță și școală Montessori din Cluj-Napoca, acreditată de Ministerul Educației Naționale și de Comisia Națională de Alternative Educaționale avem o responsabilitate imensă de a rămâne cei mai buni ca și deschizatori de drumuri în educația Montessori autentică.

Link-uri utile

Contact Montessori Cluj

Fundația Montessori Cluj
Str. Brașov, Nr.33, Cluj-Napoca
Tel: 0758 633 664
E-mail: schule@montessori-cluj.ro
Locațiile noastre sunt:
Str. Brașov, nr. 33, Cluj-Napoca
Str. Nicolae Draganu, nr. 1, Cluj-Napoca
Str. Nicolae Draganu, nr. 3, Cluj-Napoca
Str. Becaș, nr. 20 – 22, Cluj-Napoca