În jurul vârstei de 3 ani vedem trecerea de la mintea neconștientă la cea conștientă. Asta se observă atunci când copilul spune „eu“- astfel el indică conștientizarea faptului că este o persoană diferită, poate să ia decizii singur, poate spune ce vrea. Este și perioada în care copilul spune “nu”. Asta nu înseamnă că nu vrea să facă ceva, ci vrea să fie întrebat. A descoperit această nouă persoană și vrea să își folosească voința – să aibă posibilitatea de a decide.
Există și multe aspecte fizice, dar și schimbări la nivelul sistemului nervos prin care trece copilul în această etapă. Prin schimbările din jur și cu cât experimentează mai mult cu atât se fac mai multe legături la nivelul creierului. Cu cât fiecare experiență este repetată de mai multe ori cu atât devine mai puternică conexiunea la nivelul creierului.
Copilul de 3-6 ani vrea sa facă fiecare lucru singur și este nevoie să facă asta pentru a putea învăța. El își va dezvolta înțelegerea despre lume prin propria activitate. Copilul va fi frustrat dacă adultul încearcă să-l convingă să facă ceva ce nu vrea. El poate să devină nervos atunci când adultul face lucrurile pe care copilul le-ar putea face singur. Dacă adultul recunoaște aceste reacții de tip “vreau să fac eu” putem reduce considerabil conflictele.
Copilul este hotărât să învețe și are nevoie de mult timp. Oricând facem noi ceva pentru copil nu îi dăm ocazia să învețe el singur și ne impunem voința noastră asupra voinței lui. Trebuie să ascultăm această nevoie de independență, să îi susținem pe copii să învețe.
Creierul copiilor iubește ordinea. Înclinația spre ordine îl va ajuta pe copil să categorisească aceste informații și toată informația la care este expus îi va da o nevoie de recategorisire. Dacă acasă copilul se confruntă cu schimbări continue atunci el va resimți un impact negativ din cauza nevoii de reorganizare.
De exemplu, când suntem cu copii mici avem tendința să ne repetăm de multe ori. Repetând activități, căutând ordine și confirmare, copilul poate explora lumea cu simțurile lui. Copiii au nevoie să facă multe activități cu mâinile, motiv pentru care le place mult să ia parte la activitățile familiei, să participe la prepararea hranei, la curățenie etc.
Mintea absorbantă conștientă este prezentă de la 3 ani la 6 ani. Numim copilul în această perioadă “lucrătorul conștient”. E conștient de ceea ce face și ce vrea să facă, acum trebuie să revadă toate impresiile pe care le-a primit în prima perioadă. De exemplu, în perioada 0-3 ani copilul a absorbit multe culori din mediul înconjurător. În perioada 3-6 ani el va trece prin aceste culori în mod conștient pentru învățarea numelor culorilor, învățarea diverselor lucruri despre ele (de exemplu, dacă amestecăm albastru cu galben devine verde).
Copilul învață acum conștient. E o perioadă de consolidare, de stabilizare. Așadar funcția perioadei între 3-6 ani este să consolideze și să extindă ceea ce s-a format deja în primii 3 ani de activitate. Adultul trebuie să-i ofere copilului oportunitatea de a fi activ în raport cu mediul înconjurător.
Copiii au parte de o experiență de învățare bogată, compusă din curriculumul Montessori precum și din alte excursii și întâlniri cu experți din diverse domenii.
Curriculumul urmează principiile și conceptele dezvoltate de Dr. Montessori și AMI, dobândite în cadrul programului de formare a pedagogului Montessori în următoarele arii: Viață practică, Activități senzoriale, Exerciții de limbaj, Matematică.
Viața practică cuprinde activităţi efectuate în viaţa de zi cu zi, având scopul de a-i ajuta pe copii să devină independenţi, încrezători în sine şi să-i înveţe să se concentreze. Exerciţiile dezvoltă grija pentru mediul în care copilul îşi desfăşoară activitatea, grija pentru propria persoană și dezvoltarea relațiilor sociale
Activitățile senzoriale ajută copiii să îşi dezvolte auzul, văzul, mirosul, gustul şi pipăitul. Cu ajutorul exerciţiilor senzoriale copilul poate să distingă, să ordoneze, să clasifice şi să descrie impresii senzoriale legate de lungime, înălţime, temperatură, greutate, culoare, înclinare, miros, sunete.
Exercițiile de limbaj îi ajută pe copii să înveţe să citească, să scrie şi să conştientizeze sensul cuvintelor. Limbajul este dezvoltat prin cântece, poezii și povești.
Matematica este un proces mental natural care începe de la un nivel concret şi progresează către un nivel abstract. Fiecare exerciţiu are la bază experienţe concrete şi tangibile ce constituie baza pentru dezvoltarea în viitor a gândirii matematice abstracte.
Știind că limbajul are o perioadă senzitivă foarte extinsă, la Montessori Schule Cluj acordăm o importanță deosebită acestuia. Credem că este benefic pentru copii să învețe cât mai multe limbi, iar până la vârsta de 6 ani să aibă contact zilnic cu cel puțin o limba straină. Copiii au contact cu limba engleză și germană ca limbi străine în activități de limbaj specific Montessori.
Pentru a se dezvolta și educa pe sine, copiii trebuie să experimenteze ritmul unei prezențe regulate. Deși majoritatea activităților sunt individuale, iar adultul principal lucrează cu fiecare în mod individual, în comunitate există o rețea de interconectare inconștientă. Montessori numește această conectare „societate prin coeziune”. Copilul ca individ nu poate fi parte din această coeziune socială dacă nu este prezent constant.
Grădinița din cadrul Fundației Motessori Cluj este deschisă de luni până vineri pe tot parcursul anului și oferă 2 opțiuni de program pentru copiii 3-6 ani: program normal (8:00 – 16:00) și program lung (8:00 – 18:00).
O zi în comunitatea Primary 3-6 ani se desfășoară astfel:
08:00 – 08:45
08:45
08:00 – 09:00
08:45 – 11:45
11:45 – 12:30
12:30 – 13:30
13:00 – 15.30
15:30 – 15:45
16:00
16-17:45
18:00
Sosirea copiilor
Se închide accesul în grădiniță
Mic Dejun
Ciclu de lucru Montessori
Muzică / Activități afară
Masa de prânz
Relaxare / Somn
Gustare
Finalul programului normal
Lucru Montessori/Activitați
Se închide grădinița
Primul pas este consultarea cu atenție a site-ului nostru și informarea despre Montessori din sursele sugerate de noi în secțiunea Despre filozofia Montessori.
Recomandarea noastră este ca vârsta copilului să fie de maxim 2 ani, astfel încât copilul să petreacă timp în cadrul comunității 1-3 ani înainte de ciclul Montessori de 3 ani în mediul de 3-6 ani.
Drepturi de autor © 2021 Fundatia Montessori Cluj.